Jos nyt tekisi kerrankin poikkeuksen ja ruotisi vähän tätä meidän ihanaista kiinteistönvälittäjäkulttuuria ihan näin blogissa asti. Totuuden nimissä on sanottava, etten juurikaan ehdi seuraamaan mitä muut tekevät ja MITEN he asioita hoitavat mutta asia nousi ajankohtaiseksi, kun yksi tiimiläisistäni lähti etsimään itselleen uutta kotia. Voin muuten sivusta katsoneena sanoa, ettei ollut ihan yksinkertainen homma…
Pyydän etukäteen anteeksi joiltain kollegoilta mutta tässä pikakurssi ihan ilmaiseksi:
1. Vastatkaa puhelimeen.
2. Tai jos olette varattuina niin soittakaa nyt ihmeessä takaisin.
3. Ja jos asiakas tilaa teiltä esitteen tai pyytää yhteydenottoa niin tehkää se.
Ei ole kovin monimutkaista, eihän? Miten kukaan välittäjä voi olettaa, että ostaja löytyy, jos ei ole tavoitettavissa??
Tätä ja kaikkea muuta huonon ja luokattoman huonon palvelun väliltä löytyi kaikilta osa-alueilta. Meitä olisi varmaan huvittanut koko sirkus vielä enemmän mutta nyt piti oikeasti löytää uusi koti (joku oli myynyt sen vanhan kodin kolmessa päivässä…) 😉 Ymmärrän taas paremmin saamiamme palautteita tyyliin ”Miten monelta harmilta olisikaan vältytty, jos olisi valittu heti teidät”, sillä useilla asiakkaillamme on valitettavasti kokemuksia ei-niin-hyvin-menneestä myyntiprosessista.
Taas pyydän etukäteen anteeksi joiltain kollegoilta mutta tässä pikakurssi asiakkaille ihan ilmaiseksi:
1. Älkää nyt herranjestas valitko ihan ketä tahansa.
2. Haastatelkaa edes muutamaa vaihtoehtoa ennen toimeksiannon tekoa.
3. Kyselkää ystäviltänne suosituksia, niiden kautta löytynyt ehdokas on läpikäynyt edes jonkun seulan.
Kun sitten valinta on tehty, niin seuraava testi on edessä, jos myyntiaika venyy. Siis kyllä: mekään emme myy kaikkia asuntoja muutamassa viikossa. Kärsivällisyyttä vaaditaan silloin kaikilta osapuolilta, niin toimeksiantajilta kuin välittäjältäkin.
Pitkän myyntiajan voi hoitaa vain kahdella tavalla: hyvin tai huonosti. Huonompi tapa on roikuttaa kohdetta netissä tekemättä sille yhtään mitään. Keskellä kesää saattaa julkisivukuvana olla luminen talvikuva ja esittelytekstissä: Tervetuloa ensiesittelyyn 20.1.14! Silloin hitaampikin yleensä tajuaa, että asuntoa on myyty piiiitkäään ja innostus kaupantekoon on välittäjältä hiipunut aikaa sitten.
Aktiivisessa vaihtoehdossa esittelyitä pidetään säännöllisesti, kuvia päivitetään vuodenaikojen mukaan ja välillä muistutellaan myyntihaluista vaikka lehti-ilmoituksella.
Yksi toimistomme ehdottomia vahvuuksia on sinnikkyys ja positiivisuus ja sloganimme kuuluu: Jokaiselle asunnolle on ostaja ja on meidän tehtävämme löytää se ostaja. Tätä jokaisen toimeksiantajan tulisi vaatia omalta välittäjältään.
Onneksi kulttuuri on muuttumassa ja alalla on myös monia loistavia välittäjiä, joilla on ammattiylpeyttä ja intohimoa työhönsä. Nämä kollegat haluavat kouluttautua ja toimia vastuullisesti asiakkaittemme suurimmissa hankinnoissa. Heidän kanssaan on ilo tehdä yhteistyötä ja jakaa kokemuksia. Tätä teemmekin jatkuvasti, mm. yhteisen Facebook-ryhmän kautta.
(Tiimiläiseni löysi muuten uuden kodin ja pääsi kaupoillekin asti, tosin joutui korjailemaan kauppakirjan virheitä vielä pankissa asti.)